• (+42) 684 63 84, 681 15 68/69
  • sekretariat@muzyczna-sosnowa.pl
  • ul. Sosnowa 9, Łódź 93-102
  • Kącik płytowy

    plawner

    Piotr Pławner – skrzypce

    Orkiestra Filharmonii Łódzkiej, dyr. Paweł Przytocki

    Emil Młynarski. Violin concertos

    DUX Recording Producers 2019, DUX 1606 (55’55)

    Większość rzeczy związanych z muzyką jest dwudzielna, my muzycy wymyśliliśmy nawet specjalne określenie metrum mówiące, że trzeba liczyć takt na dwa. Melodie składają się z dwóch głównych parametrów: wysokości i długości dźwięku. Dobrą płytę tak samo współtworzą dwa czynniki: samo dzieło oraz wykonawca.

    Zacznijmy od solisty Piotra Pławnera – wybitny skrzypek, wychowanek naszej szkoły, który nie tylko otrzymał szereg stypendiów, ale też mnóstwo prestiżowych nagród, w tym m.in. Fryderyka 2020 za opisywaną dziś pozycję. Artysta obdarzył nas płytą z koncertami skrzypcowymi Emila Młynarskiego z akompaniamentem Orkiestry Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina, w której, jak wiadomo, zasiada również wielu naszych absolwentów.

    Pan Pławner ma w swoim repertuarze utwory począwszy od baroku po czasy współczesne, co pozwala mu wykorzystać wiele środków wyrazowych i nadać, interpretacjom indywidualny i niepowtarzalny styl.

    Jeśli chodzi zaś o koncerty Młynarskiego, oba są bardzo zróżnicowane pod względem tematów i motywów. Miejsca wirtuozowskie są utrzymane na najwyższym poziome technicznym, miejsca liryczne, jak i fragmenty z samą orkiestrą – typowo symfoniczne, tworzą w pełni romantyczny nastrój. Mimo swojego kunsztu dzieła te są rzadko wykonywane, tym bardziej w tak doborowej obsadzie.

    Wydawnictwo DUX po raz kolejny może pochwalić się płytą wybitnego artysty, który w zaledwie dwóch utworach osiąga tak wiele.

     

    Katarzyna Jamka (uczennica klasy IV OSM II st.)

    daroch

    Tomasz Daroch - wiolonczela

    Monologue. Polish solo cello works

    (J. Fitelberg, G. Bacewicz, W. Lutosławski, P. Moss, J. Krenz, K. Penderecki, K. Meyer)

    DUX Recording Producers 2021, DUX 1771 (56’52)

    Nieprzypadkowo właśnie ta płyta inauguruje naszą rubrykę – Tomasz Daroch to bowiem najbardziej utytułowany absolwent Sosnowej ostatnich lat. Po serii spektakularnych sukcesów konkursowych, że wspomnieć tu choćby tylko Grand Prix w VIII Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. W. Lutosławskiego w Warszawie, zdobył uznanie jako solista, koncertując w wielu krajach z renomowanymi orkiestrami i dyrygentami. Występuje również w składach kameralnych, m.in. w Polish Cello Quartet oraz w Daroch Trio (ze swoimi siostrami Anną i Marią, także absolwentkami Sosnowej).

    Monologue, jak sugeruje tytuł, zawiera kompozycje wyłącznie na wiolonczelę solo. Poza opracowaniem Kaprysu polskiego Grażyny Bacewicz, autorstwa innego znanego wiolonczelisty Andrzeja Orkisza, wszystkie utwory to pozycje oryginalne, przeznaczone na ten właśnie instrument. Są wśród nich dzieła największych mistrzów naszej muzycznej awangardy, takich jak Witold Lutosławski (Wariacja Sacherowska), Krzysztof Penderecki (Divertimento) czy Krzysztof Meyer (tytułowy Monologue). Na uwagę zasługują jednak również kompozycje twórców mniej znanych – Sonata Jerzego Fitelberga, Récit Piotra Mossa i Impromptu Jana Krenza – zwłaszcza, że wszystkie mają na płycie swoją światową fonograficzną premierę.

    Płyta jest zatem ze wszech miar godna polecenia, tak ze względu na osobę wykonawcy, jak i z uwagi na bardzo ciekawy i rzadko nagrywany repertuar.

    kryger

    Urszula Kryger – mezzosopran, Charles Spencer – fortepian

    Chopin Songs

    Hyperion 1999, CDA67125 (67’35)

    Ta płyta to już niemal biały kruk na rynku fonograficznym. Wydana przez renomowaną brytyjską wytwórnię z okazji 150 rocznicy śmierci Fryderyka Chopina do dziś uznawana jest za jeden z wzorców wykonawczych pieśni wielkiego romantyka. Urszula Kryger, światowej sławy śpiewaczka i pedagog, absolwentka naszej szkoły, nagrała wspólnie z angielskim pianistą komplet chopinowskich liryków, dopełniając je Mazurkami Pauline Viardot. Te ostatnie są sporządzonymi jeszcze za życia Chopina opracowaniami jego pięciu mazurków fortepianowych, do których tekst dopisał francuski poeta Louis Pomey.

    To, co wyróżnia interpretacje Urszuli Kryger, nie tylko w przypadku tych pieśni, to wyjątkowy sposób odczytania i zrozumienia całej faktury utworu, nie tylko jego partii wokalnej. Jej przewaga w tym względzie nad wieloma innymi śpiewaczkami bierze się stąd, że jest ona również dyplomowaną pianistką i wielokrotnie wykonywała lirykę romantyczną także jako instrumentalistka. W pieśniach Chopina zna więc dosłownie każdą nutę, doskonale rozumie ich istotę, jak mało kto potrafi łączyć głos i brzmienie instrumentu w jedną, nierozerwalną całość.

    Dorobek fonograficzny Urszuli Kryger jest bardzo bogaty i z pewnością sięgać będziemy do niego jeszcze nie raz.

    bach-suity-francuskie-stawarz-2

    Nasz klawesyn na płycie CD

    Z satysfakcją informujemy, że brzmienie naszego szkolnego klawesynu zostało utrwalone na dwupłytowym albumie renomowanej firmy fonograficznej DUX. Znajduje się na nim komplet Suit francuskich Jana Sebastiana Bacha w wykonaniu Lilianny Stawarz – jednej z najwybitniejszych polskich klawesynistek, specjalizującej się w interpretacjach muzyki dawnej. Obecnie artystka pracuje nad przygotowaniem kolejnej płyty z muzyką J. S. Bacha, ponownie zarejestrowanej na naszym znakomitym instrumencie.

    Poniżej zamieszczamy fragment recenzji, a także link do strony wytwórni DUX z informacjami o płycie.

    „Nagranie Suit francuskich było marzeniem Lilianny Stawarz. Bachowski zbiór to dla klawesynistów (i nie tylko) prawdziwa księga mądrości: wyrafinowana, subtelna, pełna retorycznych podtekstów. Stawarz czuje polifoniczny język Bacha […] Logiczne, nieśpieszne, przemyślane granie na pięknie brzmiącej kopii klawesynu Taskina z 1769 roku. Marzenia się spełniają. Trzeba tylko bardzo chcieć.” (Jacek Hawryluk)

    J.S. Bach: French Suites, Lilianna Stawarz (klaw.) DUX 1739-1740, 2021 (107’)

    BACH • SUITY FRANCUSKIE • STAWARZ – Muzyka na poważnie. (dux.pl)